søndag den 3. januar 2010

Endelig skal jeg igang!

Velkommen til min blog om Invisalign tandretning.


Her vil jeg løbende skrive om mine tandretnings-oplevelser begyndende i dag - dagen før jeg får min aller første skinne på!




Da mine blivende tænder afløste mine ellers så fine mælketænder, gik der noget helt galt inde i min mund! Af en eller anden grund blev mine tænder kastet ind med en skovl i stedet for at vokse ud af kæben som de gør hos almindelige mennesker...
Som i sikkert kan forestille jer, så har mit smil generet mig lige siden. Mit første håb var naturligvis da skole-bøjletandlægen kom på besøg på min folkeskole.
Jeg sad i venteværelset til det blev min tur, jeg gik ind, lagde mig i stolen og gabte op. Efter en masse tandlæge sprog, m3 minus 2 p1 plus 3 bla bla bla, kom dommen endelig:


"Du skal ikke have bøjle på da dit bid er helt som det skal være.
Dit problem er kun kosmetisk."


Ja tak skæbne, mit problem var kosmetisk! Men det var åbenbart kke en god nok grund til at give mig bøjle på. Jeg rejste mig meget forundret fra stolen og gik ud til mine klassekammerater, der ventede ude i venteværelset. De lignede alle nogle ,der var mere spændte på at høre om mine tænder end om deres egne. Der stod nærmest "nå, hvor stor og grim en bøjle skal du have på?" skrevet i deres spørgende blikke, og de blev selvfølgelig alle overraskede da jeg fortalte om tandlægernes dom.


Flere år gik, og jo mere teenager jeg blev, jo mere ked af mine tænder og af mit smil blev jeg. Til sidst ringede mine forældre til en privat bøjletandlæge og jeg kom til konsultation. Hans besked var næsten værre end skole-bøjletandlægens:


"Ja nu skal du høre...
Først skal du have en bøjle på i 1½ år. Den hedder maximus (eller brutus eller gigantus eller noget i den stil!) og den består af to jernstænger der vil skubbe din kæbe frem og give dig underbid. I sidste uge gav jeg en pige den på. Hun kiggede sig i spejlet og udbrød, at hun lignede en gorilla, hahaha!
Herefter skal du have togskinner på i 1½ år. Når du er færdig kan jeg ikke love dig, at midten af dit smil ikke kommer til at sidde ½-1 cm ude til den ene side" 


Efter 0,05 sekunders overvejelse kiggede jeg op på tandlægen og sagde "NEJ TAK!" Min mor der sad ved siden af prøvede at sige, at vi da lige kunne gå hjem og tænke over det, og tale det hele igen - men jeg havde afgjort at jeg ikke skulle ligne en gorilla i 1½ år. Han måtte da være sindssyg!!


Så ja, jeg fortsatte med at være ked af mit smil mange år endnu...


En dag i sommer da jeg sad foran computeren slog det mig, at det da ikke kunne skade at google lidt på tandretning. Jeg havde tidligere hørt tale om 'usynlig tandretning', men som 21 årige havde jeg vel, om ikke affundet mig med mine tænderne, men i hvert fald opgivet nogensinde at få dem rettet.
Hurtigt kom jeg ind på en hjemmeside, hvor jeg kunne læse om disse gennemsigtige plastik skinner der kunne tages ud - intet metal! Det lød jo næsten for godt til at være sandt. Lidt videre googl'ing fik mig ind på Helen Torkashvands hjemmeside. Her kunne man bestille tid til en konsultation, hvor hun ville vurderer hvilke muligheder for tandretning der var - og jeg gjorde det! Pludselig havde jeg selv sat gang i en mulig tandretning, hvilket jo ellers var noget jeg havde opgivet.


Dagen kom og med maven fuld af vildt baskende sommerfugle tog min kæreste og jeg derind. Jeg havde inden da overbevist mig selv om, at det nok var umuligt at rette tænder så skæve som mine med disse vidunder skinner. Jeg ville ikke skuffes igen...
Jeg lagde mig i stolen og Helen kiggede, målte osv. og spurgte til sidst, hvad jeg havde i tankerne. Bævende pegede jeg på en gennemsigtig skinne der lå på hendes bord og sagde, at det var den slags tandretning jeg gerne ville have, hvis det kunne lade sig gøre. For første gang i mit skæve-tænder-liv var dommen bedre end jeg havde turde håbe på:


"Ja, det er også en virkelig god metode...
Og dine tænder kan skam godt rettes med Invisalign skinnerne"


Min nervøse mave slog flik-flak af glæde. Var det virkelig sandt?! Kunne jeg få rettet mine pil-skæve tænder med en gennemsigtig plastik bøjle? Straks slog det mig, hvor lang tid det mon ville tage. Den private bøjletandlæge og hans maximus/gigantus/brutus havde sagt 3 år i alt, så med en bøjle af plastisk måtte det da mindst tage 4-5 år.
Men nej! 1-1½ år mente Helen at retningen ville tage.


HURRA!


Jeg fik lidt forskellige papirer med hjem, og så skulle jeg ellers bare ringe tilbage når jeg havde besluttet mig - hvilket jeg vel nok havde allerede før vi forlod klinikken!


Siden da er det gået fantastisk! 
D. 8. oktober var jeg inde og få taget nogle forskellige aftryk og i starten af december skulle jeg ind og godkende nogle 3D film der viste hvordan mine tænder løbende ville rette sig - og naturligvis også det endelig resultat. Det var helt utroligt at se!


Jeg har altid undret mig lidt over, hvorfor folk i makeover programmer stortudede når de fik ordnet deres tænder, til trods for, at jeg var så ked af mine egne - men jeg må indrømme, at da min kæreste og jeg forlod klinikken efter jeg havde sagt god for filmene, så kunne jeg ikke holde en enkelt lille tåre tilbage. Nu var det for alvor sat i gang - jeg vil få de tænder jeg altid har drømt om! Man kan vel sige, at mit største ønske gik i opfyldelse den december dag...



Billederne i toppen af bloggen er et start og slut billede af mine tænder - og hvor jeg dog glæder mig til, at det er billedet til højre der møder mig når jeg smiler til mig selv i spejlet om morgenen (:


I morgen, d. 4. januar 2010, skal jeg nok engang ind til Helen, jeg skal nemlig have min første skinne på! Behøves jeg, at sige hvor meget jeg glæder mig!? (: 


Endelig skal jeg igang med min tandretning! 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar